Kuvassa BrandID:n hallitus. Ylärivissä vasemmalta alkaen Juha Heljakka, Pauli Aalto-Setälä, Olli Kivelä ja alarivissä vasemmalta alkaen Tomi Elo, Harri Rusanen, Christina ”Pia” Harmia. Hallituspartnerit ry on vuodesta 2011 yhteistyössä alueyhdistystensä ja yhteistyökumppaneidensa kanssa palkinnut vuosittain yhden suomalaisen pk-yrityksen hyvistä hallitusteoista. Voittajayritysten menestystarinat ovat erilaisia, mutta niitä yhdistää hyvän hallitustyön ja riippumattomien hallitusjäsenten merkitys saavutuksissa. Kultaisella […]
Kuvassa BrandID:n hallitus. Ylärivissä vasemmalta alkaen Juha Heljakka, Pauli Aalto-Setälä, Olli Kivelä ja alarivissä vasemmalta alkaen Tomi Elo, Harri Rusanen, Christina ”Pia” Harmia.
Hallituspartnerit ry on vuodesta 2011 yhteistyössä alueyhdistystensä ja yhteistyökumppaneidensa kanssa palkinnut vuosittain yhden suomalaisen pk-yrityksen hyvistä hallitusteoista. Voittajayritysten menestystarinat ovat erilaisia, mutta niitä yhdistää hyvän hallitustyön ja riippumattomien hallitusjäsenten merkitys saavutuksissa.
Kultaisella Nuijalla palkittiin porilainen BrandID Oy, jonka omistaja on Heljakan suku. Palkinnon luovutti Kultainen Nuija -tuomariston jäsen ja HappyOrNot Oy:n toimitusjohtaja Miika Mäkitalo Hallituspartnerit ry:n puheenjohtajan Sami Someron kanssa.
Hallituksella on tärkeä merkitys yrityksen menestyksessä
Brand ID Oy:n pääomistajan ja toimitusjohtajan Juha Heljakan mukaan oli hienoa päästä mukaan Kultainen Nuija -kampanjaan: ”Mieltäni lämmittää erityisesti se, että hallitustyöhön kiinnitetään huomiota ja ymmärretään hallituksen merkitys yritysten menestyksessä ja tulevaisuudessa. Hallituksen tehtävänähän on huolehtia yrityksen edusta ja valoisasta tulevaisuudesta sekä sparrata toimivaa johtoa.”
Juha Heljakka toivoo, että Hallituspartnerien tekemä työ herättelisi varsinkin niitä perheyrityksiä, jotka käytännössä pitävät hallituksen kokoukset vain paperilla. ”Ilman aitoa hallitustyötä hallitus ei todellisuudessa toimi lainkaan. Veikkaan, että tällaisia yrityksiä on vieläkin paljon. Haluan viestiä eteenpäin, että nimenomaan hallituksen pitää ottaa yrityksessä eri rooli kuin toimivalla johdolla on ja muistaa, että hallitustyötä ei korvaa sekään, että omistajat kokoontuvat.”
Brand ID Oy:n hallituksen puheenjohtajan Olli Kivelän mukaan Hallituspartnerit-verkosto tekee arvokasta työtä hallitusjäsenten kouluttamisen ja osaamisen kasvattamiseksi ja myös tuomalla vahvasti esille riippumattomien hallitusjäsenten tuottamaa hyötyä ja etua yrityksille. ”Pk-yrityksissä on tärkeä ymmärtää, että omistaminen ja hallitustyö ovat kaksi eri asiaa. Hallituksen tehtävänä on vastata yrityksen strategiasta ja huolehtia siitä, että omistaminen on kannattavaa ja omistamisen arvo kasvaa. Kultainen Nuija -kampanja keskittyy nimenomaan siihen, miten hyvin yritykset ovat hyödyntäneet riippumattomia hallitusjäseniä ja heidän osaamistaan – kyseessä ei siis ole mikään hallitusjäsenten välinen juoksukilpailu.”
Olli Kivelän mielestä on hienoa, että nostetaan esille hallitusjäsenten tuomaa hyötyä ja arvoa pk-yrityksen omistamiselle ja toisaalta korotetaan henkistä rimaa kaikille hallitustyössä mukana oleville. ”On pystyttävä antamaan selvää lisäarvoa hallituksen kokouksiin ja yrityksen menestykselle.”